بيماري هاي سايه


 

زير نظر: حسين حيدري




 
پنهان شدن پشت يک سري از بيماري ها ممکن است بيماري هاي مهمتري را پنهان و تشخيص آنها را مشکل تر کند، بنابراين هم شما و هم پزشک معالج تان بايد مراقب اين بيماري باشيد.

مراقب بيماري هاي سايه باشيد
 

متخصصان مطمئن نيستند که چرا بعضي از بيماري ها با همديگر به سراغ بيمار مي آيند، اما آگاهي داشتن در مورد اين بيماري ها براي سالم تر ماندن به شما کمک مي کند. طي سال ها، پزشکان مشاهده کردند که بيماراني که به يک بيماري مبتلا هستند ممکن است درمعرض بيماري هاي غيرمرتبط ديگر و حتي گاهي اوقات بيماري هاي جدي تري که به بيماري سايه معروف هستند، قرار بگيرند. مطالعات نشان داده که اين بيماري هاي دوگانه به دلايل گوناگون بروز مي کنند. در بعضي موارد، يک بيماري خطراتي را به وجود مي آورد که باعث بروز بيماري دوم مي شود. در موارد ديگر، ژن هاي دردسرساز و رفتارهاي پرخطر براي سلامتي مثل مصرف دخانيات يا ورزش نکردن، مسايل و مشکلاتي را فراهم مي آورد. آگاهي از اين موارد خطرناک به شما کمک مي کند تا از بيماري هاي سايه جلوگيري کرده و با تشخيص سريع و درمان آن نتيجه ي بهتري حاصل کنيد.

ميگرن
 

بيماري سايه: حمله قلبي
اگر بطور مداوم به دردهاي ميگرني دچار مي شويد، پزشک تان ممکن است با شما درباره مستعد بودن تان به بروز حمله ي قلبي صحبت کند. يکي از يافته هايي که در سال 2007 منتشر شد اين بود که کارشناسان دريافتند افراد مبتلا به ميگرن بيشتر در معرض ابتلا به بيماري هاي قلبي هستند.
توبيس کرتس، استاديار دانشکده پزشکي هاروارد مي گويد؛ اگر شما کمتر از يک بار در ماه به دردهاي ميگرني مبتلا مي شويد، نسبت به کساني که اصلاً دردهاي ميگرني ندارند، پنجاه درصد بيشتر در معرض ابتلا به بيماري هاي قلبي هستيد، اما اگر ميگرن حداقل هفته يي يک بار به سراغ تان مي آيد، در مقايسه با افرادي که اصلاً به اين مشکل دچار نمي شوند، سه بار بيشتر در معرض بيماري قلبي هستيد.

از خود مراقبت کنيد
 

بر اساس اطلاعات انجمن بين المللي حمله ي قلبي، حتي المقدور، با حفظ سلامت دستگاه قلبي - عروقي تان از خود محافظت کنيد و شانس ابتلا به حملات قلبي را کاهش دهيد. براي انجام دادن اين کار، خطرهاي شناخته شده را کنترل کنيد. مثلاً کلسترول بالا و چاقي را از طريق رژيم غذايي و ورزش کردن پايين بياوريد. همچنين بايد سيگار را ترک و خوردن مشروبات الکلي را هم محدود کنيد.

آندومتريوز
 

بيماري سايه: سرطان پوست
آندومتريوز اختلالي است که در آن بافت آندومتر رحم در خارج از رحم رشد مي کند. در سال 2007، مطالعه يي که دوازده سال طول کشيد، تأييد کرد که خانم هايي که آندومتريوز دارند 62 درصد بيشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. محققان هنوز کشف نکرده اند که چرا در اين موارد آندومتريوز و سرطان پوست با همديگر بيمار را مبتلا مي کند اما يک احتمال وجود دارد و آن اينکه ممکن است ناهنجاري هاي ژنتيکي منجر به اين دو بيماري شود.

مراقب خودتان باشيد
 

جفري کالن استاد امراض پوستي در دانشگاه لوئيس ويل مي گويد: اگر آندومتريوز داريد، از پزشک تان بخواهيد تا پوست تان را براي وجود هر مشکلي بررسي کند. همچنين مي توانيد با معاينه ي خال هاي تان خودتان نيز اين مسأله را چک کنيد. اگر شک داشتيد و پزشک شما توصيه کرد، بيوپسي (نمونه برداري) انجام دهيد و نترسيد. حتي اگر تشخيص داده شد که به اين بيماري مبتلا هستيد نگران نباشيد، با تشخيص به موقع، سرطان پوست تقريباً صد در صد قابل درمان است.

فشار خون بالا
 

بيماري سايه: ديابت
پزشکان از ارتباط بين فشار خون بالا و ديابت در شگفتند، زيرا اين دو بيماري اغلب با هم بروز مي کند، مخصوصاً در افراد چاق. بعد از انجام تحقيق روي 38000 زن ميانسال به مدت ده سال، محققان دانشکده ي پزشکي هاروارد گزارش دادند که فشار خون بالا و ديابت با يکديگر بروز مي کنند. اگر فشارخون بالا باشد، خطر ابتلا به ديابت هم افزايش مي يابد. ديويد کانن يکي از محققان بيمارستان زنان بريگام مي گويد: اين دو بيماري دلايل مشترکي دارند. يکي از اين دلايل التهاب زياد بدن يا وجود هر گونه عيب ونقصي در لايه ي داخلي رگ ها است که باعث مي شود سلول هاي خون به اطراف رگ ها تراوش کرده و خطرآفرين شود.
مراقب خودتان باشيد
اگر فشارخون تان در حد متعادل است يا اگر در معرض اين بيماري هستيد، آزمايش ديابت دهيد.
شما مي توانيد با تغييراتي در شيوه ي زندگي تان از ديابت پيشگيري کنيد. مثلاً فعاليت هاي فيزيکي تان را افزايش دهيد، اضافه وزن تان را کم، نمک را محدود و مصرف سيگار را قطع کنيد.

پسوريازيس
 

بيماري سايه: حمله قلبي
پسوريازيس نوعي از ضايعات پوستي زبر همراه با خارش ناراحت کننده و ناخوشايند است. مطالعه يي که بر روي نيم ميليون نفر به مدت پنج سال انجام شد نشان داد که پسوريازيس ممکن است احتمال حملات قلبي را افزايش دهد. با توجه به شدت اين بيماري، شدت بيماري قلبي نيز بيشتر است.
جوئل گلفند، استاديار امراض پوستي در دانشگاه پنسيلوانيا مي گويد: سيستم ايمني بدن که محرک پسوريازيس است، هم باعث التهاب مي شود و هم باعث انتشار التهاب به رگ هاي قلب.
مراقب خودتان باشيد
گلفاند مي گويد: شما بايد در مورد داروهاي مخصوص پسوريازيس که شامل «آمه وايو» مي شود با پزشک تان صحبت کنيد. اين داروها مانند واکسن ها از منابع زنده ساخته مي شوند. حتي اگر درمان هاي قبلي مؤثر واقع نشده باشند، اين دارو تاثيرگذار است. در ضمن، گلفاند پيشنهاد مي کند که قلب تان را با داشتن رژيم غذايي مناسب و ورزش کردن سالم نگه داريد.

آسم
 

بيماري سايه: افسردگي و اضطراب
بروس بندر، استاد روانپزشکي دانشگاه کلورادو مي گويد: در مطالعات اخير ارتباطي بين بيماري آسم و مسايل رواني که شامل افسردگي و اضطراب مي شود کشف شده است، در سال 2004 در گزارشي عنوان شد که هجده درصد از بيماراني که به آسم مبتلا هستند، دچار پريشاني هاي رواني نيز بودند.
تحقيقاتي روي سربازان کهنه کار که به اختلال هاي رواني مبتلا بودند انجام شد، اين موضوع را تاييد کرد.

مراقب خودتان باشيد
 

898989 اگر مي دانيد که آسم يا مشکلات رواني داشته باشيد يا حتي نسبت به آنها ترديد داريد به پزشک مراجعه کنيد. پس از تاييد بيماري، از پزشک تان کمک بگيريد و نگران نباشيد.
منبع: 7 روز زندگي شماره 93